Deneme

YÜKSELEN MESLEK DRONE PİLOTLUĞU

By

Teknolojinin her geçen gün gelişmesi, yeni meslek alanlarının da çoğalmasına zemin hazırlamıştır. Birkaç yıl öncesine kadar geleceğin meslekleri arasında olabileceği konuşulan Drone Pilotluğu, şu anda günümüzde birçok sektör için en çok aranan mesleklerden biri haline geldi. Bu nedenle, Drone pilotluğuna olan ilgi de oldukça artıyor. Drone, diğer bir adıyla “İnsansız Hava Aracı” olarak da bilinir. Drone terimi, daha çok askeri alanlarda kullanılan bir araç olarak tercih ediliyor. Aslında İHA ve Drone eş anlamlı olarak gözüken iki terim; fakat İHA’nın kullanım alanı daha geniş. İHA’lar sınıf olarak ikiye ayrılıyor: Uzaktan kumanda ile yönlendirilen uçaklar ve belli bir uçuş planı üzerinden kendiliğinden otomatik olarak hareket edebilen uçaklar.

Hobi olarak çekim yapmak isteyen herkes, elektronik marketlerden drone satın alabiliyor; fakat işin profesyonel ve yasal boyutları da var. Çünkü drone sahibi olduğunuzda rastgele bölgelerde uçuş yapamıyorsunuz. Bu noktada yasa ve kanunların belirli sınırlayıcılıkları söz konusu. Drone sahibi olduğunuzda Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne ilişkin yasaları gözden geçirmeniz gerekiyor. İlk yapılması gerekenlerden birisi, Drone pilotunun kendisini sisteme tanımlaması hususu. Keza, uçuş yapılmak istenilen alanlardan, bölgelerin yöneticilerinden izin alınması önemli bir nokta. Aksi takdirde, kural ihlallerin tespiti halinde drone sahibine 5 bin ile 10 bin lira arasında para cezası uygulanıyor hatta hapis cezasına uzanabilecek ciddi cezalarla karşı karşıya kalabiliyorsunuz. 

Pilotluk eğitimi için farklı eğitim programlarından yararlanmak gerekiyor. Pilotluk için ticari amaçlı eğitimler iki sınıfa ayrılıyor: İHA 0 ve İHA1 şeklinde adlandırılıyor. İHA 0 programından yararlanan adaylar, 500 gram ve 4 kilogram arasında olan droneları; İHA 1 programında ise 500 gram ve 25 kilogram arasında olan droneları uçurma yetkisine erişiyorlar. Bu drone sınıflarında ticari drone uçuşu gerçekleştirmek isteyen kişilerin pilot eğitimlerini tamamlamış olması gerekiyor. Yasal düzenlemeler sonrası aday pilotlar için zorunluluk, 1 Ağustos 2016 tarihi itibariyle başladı. Bu tarihten itibaren eğitimini tamamlamamış olanlar, ticari İHA uçuşu gerçekleştiremiyor. Yasal düzenlemeler gereği İHA0 için 12 saatlik eğitim programı ve İHA1 için ise 36 saatlik eğitim programı uygulanıyor. Programda, Drone pilotluğu için hava hukuku ve sorumluluklar, uçuş dinamiği ve uçuş prensipleri, meteoroloji, ATC usulleri ve havacılık freyzyolojisi, itki sistemleri, aviyonik sistemler, bakım ve onarım, HA tanıtım, kumanda edilebilir sistemler, seyrüsefer ve operasyon gibi dersler yer alıyor. Drone pilotluğuna ilgi arttıkça, gelen talepleri karşılamak için üniversiteler ve enstitüler eğitim programları başlatıyorlar. Bugün birçok drone pilotu adayları, bu sertifikalardan ve eğitimlerden yararlanmak için bu programlara yöneliyorlar. Artık yeni bir istihdam alanı oluştuğu bir gerçek.  Ticari bir dernek olan Uluslararası İnsansız Araç Sistemleri Derneği’nin 2013’te yayınladığı raporda, 2025 yılına kadar insansız hava araçlarının 100 binden fazla yeni istihdam yaratması beklendiği ifade ediliyor.

Bugün drone kullanım alanları, acil yardımdan, kargo, spor, sağlık, haritalama, tarım, pazarlama, gazetecilik, medya, sinema ve son olarak da savunmaya sanayine kadar çeşitlilik gösteriyor. Dronelar, kameraların bazı çekim anlarında görüntü almaya erişemediği noktalarda kuş bakışı görüntü ile kolaylık sağlıyor. Ve özellikle sinema dünyasında bunun örneği oldukça fazla görülüyor. Ekstrem spor müsabakalarında kameraların her açıdan hıza yetişememesine karşın; drone sayesinde tepeden bakış ile tüm müsabakadaki hareketleri kontrollü bir şekilde kaydedebiliyor. Pazarlama alanında bir tanıtım videosu hazırlarken şirketler, bütçelerinden ekstra masraf harcamadan drone sayesinde görsel gücü yüksek bir çalışma ortaya çıkarabiliyorlar. Tarım alanında, büyük arazilerde üretim denetlemesi yapmak fazla zaman harcayabiliyor. Dronelar, çektikleri görüntülerle ürünlerdeki verimliliği denetleyerek, ürüne yapılabilecek müdahale için zaman kazandırıyor. Kısacası, üretime destek veriyor. Ülkemizde en çok ihtiyaç duyulan ve kullanılan alanlardan birisi de savunma sanayisi. BAYKAR kurumu, savunma sanayide yerli üretim üzerinde çalışmalar yaparak faaliyet göstermektedir. Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) için yerli İHA ve Mini İHA’lar üretmektedir. 2007 yılından beri TSK için kullanılan İHA’lar mevcuttur. Yeni yerli İHA’lar üzerinde çalışmalar yapmaktadırlar. 

Yeni nesil gazetecilikte, Drone pilotluğu etkili bir haberciliğe yardımcı oluyor. Drone kullanımından önce medya kuruluşları havadan görüntü almak için helikopter desteğine başvuruyorlardı. Öte yandan, helikopter kiralamak medya kuruluşları için ciddi maliyete sebep oluyordu. Şu anda kullanılan dronelar sayesinde gösteriler, mitingler, spor müsabakalarında, yani geniş kitleleri ilgilendiren toplumsal olaylarda, en hızlı ve etkili şekilde görüntü temini edebiliyorlar. Aslında, drone sayesinde uzaktan görüntü alabilme konforu habercilerin daha güvenli çalışmasına da zemin hazırlıyor. Özellikle sıcak çatışma bölgelerinde görev yapan savaş muhabirleri veya doğal afet durumlarında bölgede bulunanlar için artık daha rahatlık sağlayabilir. Çekilen görüntüler görselliğe de zenginlik katmış oluyor. Kısıtlı bölgelerden çekimler yapmakla kalmıyor; gökyüzünden saniyeler içerisinde farklı açılardan çekilen bir görüntü haber tüm çıplaklığıyla bize sunabiliyor. Bu bağlamda, Drone gazeteciliği kavramının literatüre girdiğine işaret etmek gerekiyor. Kavram hakkında Türkçe ve İngilizce yayınlanan makaleler incelendiğinde, drone gazeteciliğin etik yönü üzerinde değerlendirmeler yapıldığı görülürken; droneların arıza yapması durumunda ne gibi güvenlik risklerinin ortaya çıkacağı gibi konular da tartışılıyor. Örneğin, Drone pilotlarının yaralanması veya kişisel mülklerine zarar gelmesi gibi olumsuz durumlarda, mağdur kişiler dava açılabilmektedir. Aslında, işin yasal durumlarının ötesinde, yine de bu güvenlik risklerinin göze alınıp eyleme geçirilmesi tartışması sürüyor. Bir başka konu: Kamu güvenliğine karşı mahremiyet konusu dikkat çekiyor. Haber amaçlı bir drone haberciliği yapılmaya çalışılsa da özel hayatın korunmasına yönelik ciddi endişeler olduğu tartışma konusu.

Kısacası, dronelar günümüzde gazeteciliğin bir parçası konumunda bulunuyor.

Kaynakça

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/400203
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/701073
https://www.trthaber.com/haber/turkiye/gunumuzun-yukselen-meslegi-drone-pilotlugu-424873.html
https://www.wikizeroo.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvxLB

uc2Fuc8Sxel9oYXZhX2FyYWPEsQ

https://www.baykarsavunma.com/haber-Bilim-ve-Teknik-Dergisi-Tubitak-Aralik-2010-Sayisi-Konusu-Insansiz-Hava-Araclari.html

Kurtuluş D.F., Tekinalp O., (2010), İnsansız Hava Araçlarına Bir Bakış, SSM Günden Dergisi,2010/2 No:12, 53-58

https://www.webtekno.com/iyi-bir-drone-pilotu-olmak-istiyorsaniz-bu-tasviyeler-sizin-icin-h30975.html

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08900523.2013.82967     From Battlefield to Newsroom: Ethical Implications of Drone Technology in Journalism (Article)

https://www.sciencedirect.com/journal/business-horizons From toys to tools: The co-evolution of technological and entrepreneurial developments in the drone industry Ferran Giones , Alexander Brem 

Cool Military careers Drone Pilot (Book)               Author:Nancy Robinson Masters

https://www.academia.edu/35829030/Drone_ların_Gazetecilikte_Kullanımı_Drone_Haberciliğinin_Olanakları_Zorlukları_ve_Sınırları

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Trackbacks and Pingbacks